Veelgestelde vragen GezondheidsmeterPGO

De helpdesk geeft alleen antwoord op technische vragen. Medische vragen kunt u aan uw behandelaar stellen, bijvoorbeeld via het eConsult.

Je wil inloggen via (mobiel) internet (dus niet via de 5-cijfer code met de app), maar dat lukt niet.

Browsers (Internet Explorer, Chrome, FireFox, Safari, Opera) houden soms je wachwoord vast.

Dat hangt af van je instellingen.

Als je een nieuw wachtwoord aanvraagt, dan kan de browser nog in je oude wachtwoord "gebruiken".

Je nieuwe wachtwoord werkt dan niet.

Oplossing: gooi je geschiedenis (cache) weg.

Dat lukt soms door het scherm te verversen (CTRL F5), soms via "Instellingen Browser".

Telefoons maken vaak een hoofdletter van de eerste letter. Let hierop bij het intypen van uw inlogcode, dan werkt het niet meer.

Als u een gebruikersnaam of wachtwoord knipt en plakt, komt er vaak een spatie mee. Die kunt u niet zien en dan werkt het niet meer. Controleer dit door de laatste letter weg te halen.

Via Gezondheidsmeter.nl kan u een nieuw wachtwoord aanvragen

De toegestuurde sms-code is 1 minuut geldig.
Voert u de sms code te laat in, dan werkt de code niet meer.
Probeer het nogmaals.

Let op: Als u te snel achter elkaar op "stuur nieuwe sms code" klikt, dan buitelen de sms-codes over elkaar heen.
Probeer het na 1 minuut nogmaals rustig.
Heeft u een niet-Nederlands nummer, voer dan ook de landcode in.
Staat misschien de vliegtuig-modues aan?

U moet door uw zorgverlener zijn aangemeld met een automatische koppeling.
Alleen dan werkt DigiD.
Log in met gebruikersnaam, wachtwoord en sms of 5-cijfer code (app).

DigiD is soms overbelast.
Kijk hier of er een storing is bij DigiD.

Uw DigiD verloopt als u uw DigiD 3 jaar niet gebruikt.
Via de website van DigiD kan u een nieuwe DigiD aanvragen.

De internetverbinding die wij gebruiken is erg veilig. Dat betekent ook dat een kleine onderbreking in de verbinding al een reden is voor een alarm: "De verbinding zou gehackt kunnen worden". Het gevolg is dat het systeem blokkeert. Sluit eerst de foutmelding af en probeer het nogmaals.

Om de app te activeren heb je een account nodig.

Die maak je aan via de website of je krijgt de inlogcode toegestuurd van je zorgverlener.

GezondheidsmeterPGO heeft altijd internet nodig, ook de app.

Zo krijgt jouw zorgverlener direct jouw eConsult of ingevoerde gegevens. We noemen dat real-time.

Je hebt geen snel internet nodig. Eigenlijk werkt elke verbinding, dus WIFI, 3G en 4G.

 

    In Google Play of Apple Store kan je 2 apps van ons downloaden:
  • Gezondheidsmeter > voor iedereen
  • Spirogram > voor mensen die de Spirosmart gebruiken
Je telefoon of je tablet moet een redelijk nieuw besturingssysteem hebben.
Voor Apple: versie 10 of hoger
Voor Android: versie 4.4 (Kitkat) of hoger. Dus ook: 5.0/5.1 (Lollipop), 6.0 (Mashmallow), 7.0 (Nougat), 8.0 (Oreo), 9.0 (Pie), Android Go.

 

In de instellingen van je telefoon, kan je het versienummer van het besturingssysteem vinden. We kunnen geen lagere versies ondersteunen, omdat onze app dan uit de stores wordt gehaald door Apple of Google.

Je kan de verkeerder pincode invoeren, maar het kan ook te maken hebben met de tijdsinstellingen. De tijd van je telefoon moet hetzelfde zijn als onze database.

Ga naar instellingen>> Systeem>>Datum en Tijd. Zet Automatisch tijd en datum aan(het knopje kleurt blauw(Android) of groen(IOS).

U kunt nu inloggen met uw 5 cijferige code.

De internetverbinding die wij gebruiken, is erg veilig. Dat betekent ook dat een kleine onderbreking in de verbinding al een reden is voor een alarm: "de verbinding zou gehackt kunnen worden". Het gevolg is dat het systeem blokkeert.

Je kan gewoon opnieuw inloggen.

Als je de app met de 5 cijfer code gebruikt, dan stuurt de app "onderwater" een geheime code heen en weer.

Zo checken we of jij echt jij bent.

Dat heen en weer sturen, mag maar heel kort duren. Als dat net te lang duurt, kan je een error krijgen.

Je kan gewoon opnieuw inloggen met de 5 cijfer code.

In de stores staat de laatste versie van de app. De app heeft een recent besturingssysteem nodig. Voor iphones: iOS 10 of hoger Voor Androïd telefoons: Android 4.4 of hoger

Heeft uw telefoon nog een ouder besturingssysteem?
Dan kunt u soms nog upgraden, maar soms weigert de telefoon dat.

    Upgraden gaat als volgt:
    Android
  • Ga naar instelling van de telefoon/tablet.
  • Ga naar Systeem./ Algemeen beheer.
  • Ga naar software update (systeem)
  • Hier kunt u zien of het apparaat de laatste softwareversie heeft.
  • Is dit niet de laatste versie à updaten.
    iOS
  • Ga naar instelling van de telefoon/tablet.
  • Ga naar Algemeen.
  • Ga naar Software update.
  • Hier kunt u zien of het apparaat de laatste softwareversie heeft.
  • Is dit niet de laatste versie à updaten.

 

Als je de app opent, inlogt en niet uitlogt, sluiten we de verbinding automatisch.

Het kan zijn dat het scherm "tranparant" op je telefoon/tablet blijft staan, maar je kan niets meer met dat scherm.

je moet het scherm sluiten.

Apple: ontgrendel je scherm, dubbelklik op de home-knop. Je kan het scherm wegswipen.

Android: ontgrendel je scherm, je krijgt de melding `je bent te lang inactief geweest`, klik op OKE, je kan opniew inloggen.

Ik krijg de melding: "Er ging iets fout aan onze kant. Probeer het opnieuw."
Als u een Android telefoon/tablet gebruikt, dan kunnen de volgende tekens in uw wachtwoord een probleem geven: # / & / %.
Maak een nieuw wachtwoord aan via www.gezondheidsmeter.nl zonder deze tekens.

U gebruikt een Android apparaat of de Spirogram app:
• Vul 3 keer een verkeerde code in.
• Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.

U gebruikt een Apple apparaat en de Gezondheidsmeter app:
• Verwijder de app.
• Download de app opnieuw.
• Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.

Ga uit de app, en open de recent geopende apps en veeg de Gezondheidsmeter of Spirogram app weg:
Apple met fysieke homeknop:
• Dubbelklik op de homeknop(ronde knop op het apparaat).
Apple zonder fysieke homeknop:
• Veeg vanaf de onderkant van het scherm langzaam omhoog en stop halverwege het scherm
Android:
• Klik op het vierkantje/3 streepjes langs de homeknop van het apparaat.
Open de app, u komt nu weer bij beginscherm, startknop.(zo niet, dan is de app niet helemaal afgesloten, probeer het opnieuw) Klik op inloggen en log opnieuw in.

• Ga naar instelling van de telefoon/tablet.
• Ga naar Algemeen/Systeem/algemeen beheer.
• Ga naar Datum en tijd.
• Automatische tijd/ Netwerktijd gebruiken moet ‘aan’ staan (ivm veiligheid moet het tijdstip precies het zelfde zijn tussen onze server en de telefoon)
• Open de app en probeer opnieuw.

Een wit scherm betekend dat de internetverbinding weg is gevallen. Ga uit de app, en controleer of uw wifi/4G aanstaat en goede verbinding heeft.

Ga uit de app, en open de recent geopende apps en veeg de Gezondheidsmeter of Spirogram app weg:
Apple met fysieke homeknop:
• Dubbelklik op de homeknop(ronde knop op het apparaat).
Apple zonder fysieke homeknop:
• Veeg vanaf de onderkant van het scherm langzaam omhoog en stop halverwege het scherm
Android:
• Klik op het vierkantje/3 streepjes langs de homeknop van het apparaat.
Open de app, u komt nu weer bij beginscherm (zo niet, dan is de app niet helemaal afgesloten, probeer het opnieuw). Klik op inloggen en log opnieuw in

Kies je zorgpad (klik op het icoon)

Kies "Gegevens toevoegen"

Soms zijn er meerdere mogelijkheden. In de reminder mail staat welke actueel is.

Dat kan voorkomen, omdat:

  1. U heeft de gegevens wel toegevoegd, maar niet verstuurd.

    Open "gegevens toevoegen", vul verder in en klik door.
  2. Sommige ziektebeelden zijn ingewikkeld en vragen om verschillende soorten gegevens. Als u een deel van de gegevens invult, maar niet alles, krijgt u voor de openstaande gegevens alsnog een reminder.

    Open "gegevens toevoegen", vul verder in en klik door.

 

Dat kan voorkomen, omdat:

  1. De internetverbinding even "hikt". De internetverbinding die wij gebruiken is erg veilig. Een kleine onderbreking in de verbinding kan het systeem blokkeren. Sluit de foutmelding af en probeer nogmaals.
  2. Soms mag u maar 1 keer per dag gegevens toevoegen. Ook kunt u niet een datum in de toekomst kiezen. Vul een geldige datum in of probeer het morgen opnieuw.
  3. U probeert een waarde in te voeren die niet mogelijk is. Bijvoorbeeld een gewicht van 800 kilo in plaats van 80,0 kilo. Kijk goed wat u in moet vullen en vul een geldige waarde in.

 

  1. Staat je internetverbinding aan? (denk aan vliegtuigstand of een wifi die het niet doet).
  2. Heb je een DigiD met een werkende inlogcode?
  3. Als je bent ingelogd en je kan je behandelaar niet vinden in het adressenboek, dan doet jouw behandelaar nog niet mee. Stuur de helpdesk een verzoek, dan sturen wij dat door.
  4. Het kan zijn dat het klaarzetten van de data te lang heeft geduurd, waardoor we de verbinding hebben verbroken (voor jou veiligheid). Probeer opnieuw.
  5. Ik denk dat er gegevens ontbreken. Dat kan verschillende redenen hebben:
    • De behandelaar heeft de gegevens ergens anders opgeslagen waardoor de data niet automatisch meekomen
    • De behandelaar heeft de gegevens niet opgeslagen
    • De Behandelaar heeft de gegevens goed opgeslagen, maar ergens gaat iets fout bij het ophalen van de data.
      In alle gevallen: meldt het aan de helpdesk, we zoeken het uit

1. Koppelen kan alleen via de website van Gezondheidsmeter PGO+.
Log in op https://www.gezondheidsmeter.nl.
Kies Fitbit icon, koppel.

2. U heeft een andere activity tracker.
Andere merken werken niet.

1. De Fitbit is nog niet gekoppeld met Gezondheidsmeter PGO+

2. Koppelen kan alleen via de website van Gezondheidsmeter PGO+.
Log in op https://www.gezondheidsmeter.nl.
Kies Fitbit icon, koppel.

3. De Fitbit sensor is nog niet geactiveerd via de Fitbit app.
Download de Fitbit app in de store.
Open de Fitbit app en volg de instructies op.
Klik op uw profielfoto om te zien of de sensor gekoppeld is.
Staat er geen apparaat klik op "apparaat instellen" om de Fitbit toe te voegen.

4. De Fitbit is nog niet gesynchroniseerd met de Fitbit app. Open de app van Fitbit. Sleep het scherm naar beneden om de Fitbit met de Fitbit app te synchroniseren.

5. Als u vaker achter elkaar op de knop haal mijn gegevens op klikt kan het systeem blokkeren omdat er teveel aanvragen zijn gedaan. Probeer het de volgende dag nogmaals.

Voor problemen met de Fitbit verwijs ik u graag naar de website van Fitbit.

1: Heeft u de juiste app gedownload? Zoek op "Spirogram". Het icoontje ziet er alsvolgt uit:

2: Staat de bluetooth van uw telefoon/tablet aan? Dit kunt u nakijken in de instellingen van de telefoon/tablet.

3: Controleer de batterijen van de spirometer.
Zijn de batterijen nog vol?
Zitten beide batterijen met de +kant omhoog in de Spirometer?

4: De app was te lang inactief, en moet opnieuw worden opgestart.
Apple met fysieke homeknop:
Dubbelklik op de homeknop (ronde knop op het apparaat).
Apple zonder fysieke homeknop:
Veeg vanaf de onderkant van het scherm langzaam omhoog en stop halverwege het scherm.
Android:
Klik op het vierkante/3 streepjes langs de homeknop van het apparaat.
Open de Spirogram app opnieuw. Is de spirometer nu zichtbaar?

5: Is de Spirometer gevonden door de telefoon/tablet?
Ga naar de instellingen van de telefoon/tablet.
Ga naar apparaat/verbindingen/bluetooth.
Staat er bij Beschikbare/andere apparaten "SM-005Z0xxxxx"?

6: Is het blaaspijpje (mondstuk) juist bevestigd?
Steekt het mondstuk uit aan de oranje kant (niet de kant van de batterijen)?
Heeft u hem vast gedraaid? (rechtsom, richting dichte slotje.)

7: Het downloaden van de app is fout gegaan.
Verwijder de app.
Download de Spirogram app opnieuw.
Kijk bij Profiel wat uw doelwaarde is, deze moet u weer invoeren in de nieuwe app.

8: Staat er nog een tweede bluetooth aan?
De tablet of telefoon kan in de war raken bij twee actieve bluetooth verbindingen. Zet de niet-spirometer bluetooth uit.

9: Zet de telefoon uit, wacht een minuut , zet aan en probeer het nogmaals.

Op Android krijgt u een kalender in beeld. Linksboven staat het jaartal 2021. Klik hierop, u krijgt dan ene rijtje met jaartallen, zo kunt u gemakkelijk scrollen door de jaren.

Op iOS kunt u niet geboren zijn in de toekomst. Kies daarom eerst het jaartal daarna de dag en maand.

De cirkels onderaan in Profiel zijn de algemeen geldende referentie waarden, die veranderen niet als u uw doelwaarde aanpast.

Mogelijk heeft u de algemene app van Gezondheidsmeter gedownload.
U moet de app Spirogram downloaden met het volgende icoon:

Check in het profiel of alle gegevens goed zijn ingevuld:
- Staat geboortedatum goed (juiste jaartal)?
- Staat de lengte in cm (175 ipv 1.75)?

Als de app meteen afsluit, kunt u het beste de app opnieuw downloaden

Controleer of uw internet (wifi) aan staat en probeer het nogmaals.


1: Het profiel is niet goed ingesteld.
Staat de geboortedatum goed? (Juiste jaartal).
Staat de lengte in cm? (175 i.p.v. 1,75)
Staat het gewicht in kg? (80,1kg i.p.v. 801)
Staat de eigen doelwaarde ingevuld? Dat is de laatst geblazen waarde in het ziekenhuis.

2: Start de app opnieuw op.
• Apple met fysieke homeknop:
Dubbelklik op de homeknop (ronde knop op het apparaat)
• Apple zonder fysieke homeknop:
Veeg vanaf de onderkant van het scherm langzaam omhoog en stop halverwege het scherm.
Android:
Klik op het vierkante/3 streepjes langs de homeknop van het apparaat.
Open de Spirogram app opnieuw. Is de Spirometer nu zichtbaar?

3: Staat de bluetooth van uw telefoon/tablet aan?

Dit kunt u nakijken in de instellingen van de telefoon/tablet.

4: Is het blaaspijpje (mondstuk) juist bevestigd?
Steekt het mondstuk uit aan de oranje kant (niet de kant van de batterijen)?
Heeft u hem vast gedraaid (rechtsom, richting dichte slotje)?

5: De batterijen zijn leeg.
Vervang de batterijen van de Spirometer. Let op, beide met + omhoog.

6: Het downloaden van de app is fout gegaan.
Verwijder de app
Download de spirogram app opnieuw
Kijk bij Profiel wat uw doelwaarde is, deze moet u weer invoeren in de nieuwe app.


Het profiel is niet goed ingesteld.
Staat de geboortedatum goed? (Juiste jaartal).
Staat de lengte in cm? (175 i.p.v. 1,75)
Staat het gewicht in kg? (80,1kg i.p.v. 801)
Staat de eigen doelwaarde ingevuld? Dat is de laatst geblazen waarde in het ziekenhuis.

De error-melding is het gevolg van een hikje in de communicatie tussen de app en de Spirometer. Het kan zijn dat de turbine niet goed is geplaatst, dat deze vies is, dat de reader van de turbine niet goed leest (vuil oid) of dat de bluetooth niet stabiel is.
Als u één zo'n meting heeft met een error, dan wordt die meting vastgehouden. Daardoor genereert de app telkens die error.

U kan twee dingen doen:
1. De app opnieuw installeren, alle metingen die nog niet verstuurd zijn, worden daarmee verwijderd. Oók de foute metingen. Als het goed is heeft u alle andere metingen al verstuurd. U kunt dit controleren door eerst in te loggen. De metingen die na inlog onder "Archief" staan worden niet verwijderd.
Voordat u de app verwijderd:
Kijk bij Profiel wat uw doelwaarde is, deze moet u weer invoeren in de nieuwe app.

2. De melding negeren.
Om te controleren welke metingen zijn verstuurd volgt u de volgende stappen:
Klik op inloggen, dan komt u in het dossier.
Onder Spirometrie, Archief, kan u zien welke metingen er zijn verstuurd.


De turbine is het ronddraaiende onderdeel.
Verwijder de turbine voor het reinigen uit de Spirometer door hem linksom te draaien en een lichte trekkracht uit te oefenen. Om het uittrekken te vergemakkelijken is het nuttig een lichte druk uit te oefenen op het onderstuk van de turbine met behulp van een vinger.
Spoel de turbine door hem in schoon koud water onder te dompelen. Verwijder de druppels van de turbine door hem krachtig te schudden. Laat hem drogen door hem met zijn as verticaal op een droog steunvlak te plaatsen.
Steek de gereinigde turbine in de Spirometer met inachtneming van de richting aangegeven door het symbool van het gesloten hangslotje dat op de Spirometer is gedrukt. Duw de turbine voor een correcte plaatsing naar beneden, en draai hem rechtsom tot aan de aanslag die de blokkering in de plastic houder garandeert.

Om onherstelbare schade aan de turbine te vermijden, geen alcoholische of olie-achtige reinigingsoplossingen gebruiken, en de turbine niet in heet water of hete oplossingen onderdompelen.


Scheid het mondstuk van de turbine door een lichte trekkracht uit te oefenen. Dompel, net zoals bij de turbine, het mondstuk in een koud reinigingsoplossing onder en schud het zodanig dat mogelijke verontreinigingen die afgezet zijn aan de binnenkant verwijderd worden; laat hem weken. Spoel het mondstuk door het in schoon koud water onder te dompelen. Verwijder de druppels van het mondstuk door het krachtig te schudden. Laat het opdrogen door het op een droog vlak te plaatsen. Steek het mondstuk na de reiniging in de turbine door een lichte druk uit te oefenen.


Reinig het apparaat eens per dag met een licht vochtige, schone doek. Leg het apparaat nooit in water of andere vloeistoffen.

1. Je koppelt de bloeddrukmeter via de app of website van Gezondheidsmeter PGO+.
Log in op de Gezondheidsmeter app of https://www.gezondheidsmeter.nl.
Kies "Bloeddrukmetingen", koppel.
De bloeddrukmeter stuurt de meting door via bluetooth; zorg daarom dat u de bluetooth aan heeft staan op de telefoon of tablet.

Volg de aanwijzingen voor het koppelen van de bloeddrukmeter met de app op uw smartphone. Als de meter verbonden is met de smartphone knipperen het OK-symbool en de blokjes op het scherm van de Omron.

2. U heeft een bloeddrukmeter van een ander merk. Gezondheidsmeter kan alleen koppelen met de OMRON M7 Intelli IT (HEM-7322T-E)

De metingen die u heeft gedaan worden in eerste instantie opgeslagen op de OMRON bloeddrukmeter. Deze moeten worden overgezet naar de Gezondheidsmeter app. Dit doet u door de Gezondheidsmeter app op te starten en daarna op het startscherm "Bloeddrukmetingen" te selecteren. Volg de aanwijzingen voor het ophalen van gegevens op uw smartphone.


Als u drie keer de bloeddruk heeft gemeten , zal de app vragen om alle metingen in één keer te versturen naar uw dossier.
Kies JA (YES) en voer uw 5-cijfer code in om uw metingen naar uw versleutelde dossier te versturen.


Uw gegevens zijn nu verstuurd als u deze melding ziet:

Uw bloeddrukgegevens worden in de Gezondheidsmeter app gevisualiseerd met grafieken

Om uw grafieken te bekijken, log in op de Gezondheidsmeter app met uw 5-cijfer code, kies op het startscherm "Bloeddruk, OMRON meter" en daarna op "Voortgang". U kunt dan kiezen uit "Bloeddruk per meting" of "Bloeddruk trendlijn".


Staat je vraag hier niet tussen? Mail dan naar de Helpdesk: info@gezondheidsmeter.nl

Gezondheidsmeter kent elke 6 weken een software-update. Dat is altijd op een dinsdagavond van 20.00-23.00. Op dit tijdstip is de applicatie niet bereikbaar (u kunt dan niet inloggen).

De releasedata voor 2021 zijn:
- Woensdag 28 april
- Dinsdag 1 juni
- Dinsdag 13 juli
- Dinsdag 24 juli
- Dinsdag 5 oktober
- Dinsdag 16 november
De releasedatums voor 2022 worden in november vastgesteld.

Afwijkingen van release datums zijn mogelijk en worden via de website gecommuniceerd.

Helpdesk

Kom je er niet uit? Heb je een andere vraag? Onze helpdesk helpt je graag verder.
Tel: 0162 520964 (bereikbaar tussen 8.30-17.00 van maandag - vrijdag)
E-mail: info@gezondheidsmeter.nl

Bluebutton

Er zijn ziekenhuizen die nu aanbieden dat je bij hen data kan ophalen via de zg "blue button". Wij hebben dat uitgeprobeerd samen met het ErasmusMC, maar vinden het gebruik consument onvriendelijk.
Heb je andere ervaringen? Kan jij bij je ziekenhuis wel via een "bluebutton" data ophalen? Dan horen we het graag.

MEDMIJ

GezondheidsmeterPGO is een echt MEDMIJ PGO, herkenbaar aan het MedMij logo. Bij ons kan je (als de artsen straks ook klaar zijn):
• ophalen gegevens in het ziekenhuis (BGZ)
• ophalen van gegevens bij de huisarts (OPEN)
• ophalen van de medicatie gegevens bij de apotheek of LSP (Landelijk SchakelPunt)'
• verzenden van de zelfmetingen bloeddruk, gewicht, bloedglucose.

2021/4/28  
Top